Pla per a la millora de les competències en terceres llengües de l'estudiantat de la UdL

  1. Introducció

Amb les últimes regulacions sobre el coneixement de llengües a la universitat i atesa la importància dels idiomes per a la seua formació i futura vida professional, la UdL vol encoratjar tots els estudiants —de grau, màster i doctorat— perquè millorin el seu nivell de competència lingüística d’una tercera llengua.

Actualment, d'acord amb el que estableix la Normativa de terceres llengües als estudis de grau de la Universitat, excepte en els graus que tenen requisits específics, els estudiants han d'acreditar com a mínim un nivell equivalent al B1 del Marc europeu comú de referència (MECR). Tot i això, l’objectiu establert en el Pla de llengües de la UdL és que els seus estudiants puguin progressar en la seua competència en terceres llengües, especialment l’anglès, sigui quin sigui el seu nivell en entrar a la universitat, i acreditar-ne el nivell amb l’accés a certificacions oficials.

Aquesta proposta s’emmarca, així mateix, en el Pla per a la millora de les competències en terceres llengües en el sistema universitari de Catalunya del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

 

  1. Objectius i estructura del Pla

Seguint aquesta premissa, l’objectiu general d’aquest pla és posar a l’abast dels estudiants eines per millorar el seu nivell d’una tercera llengua durant el seu pas per la universitat i incentivar-ne l’aprenentatge i l’acreditació, a partir de diferents accions que els permetin augmentar les seues competències lingüístiques.

Aquest objectiu es desglossa en diferents objectius específics:

  1. Fer una diagnosi i anàlisi de les competències en terceres llengües dels estudiants de la UdL
  2. Millorar l’accés a la informació de les activitats formatives que s’ofereixen des de l’Institut de Llengües
  3. Incrementar la proposta formativa disponible i adequar-la a les necessitats dels estudiants
  4. Ampliar les opcions d’acreditació en terceres llengües

A partir de les dades sobre el nivell d’anglès dels estudiants de nou ingrés obtingudes el curs 2023-2024 i el treball fet amb els centres, aquests objectius es pretenen desenvolupar a través d’un seguit d’accions estructurades en tres fases: Diagnosi i anàlisi, Informació i formació i Acreditació.

 

  1. Accions

Fase 1. Diagnosi i anàlisi

Objectiu 1.1. Fer una diagnosi i anàlisi de les competències en terceres llengües dels estudiants de la UdL

Acció 1.1.1. Administració d’una prova diagnòstica en llengua anglesa als estudiants de primer curs.

Tots els estudiants de primer curs podran fer un test diagnòstic d’anglès, que es farà, d’acord amb els centres, a l’inici del curs acadèmic. Aquesta prova serà preferentment en línia i els resultats, que seran vàlids com a prova de col·locació per als cursos de l’Escola d’Idiomes de l’Institut de Llengües, arribaran instantàniament als estudiants.

Acció 1.1.2. Facilitació d’una prova de col·locació d’anglès, francès, italià i alemany.

De totes les llengües que, d’acord amb la normativa vigent, permeten acreditar el coneixement d’una tercera llengua en finalitzar el grau, la UdL facilitarà un test de col·locació d’alemany, anglès, francès i italià perquè els estudiants puguin saber quin nivell tenen d’aquestes llengües.

Acció 1.1.3. Anàlisi de les dades i detecció de necessitats.

L’Institut de Llengües analitzarà els resultats de les proves diagnòstiques, que es consideraran en el disseny de la seua proposta formativa. Per tal de complementar aquesta oferta general, l’Institut de Llengües es posarà en contacte amb els centres per estudiar les necessitats específiques detectades i establir, si escau, itineraris formatius ad hoc per poder aconseguir una millora del nivell competencial dels estudiants.

 

Fase 2. Informació i formació

Objectiu 2.1. Millorar l’accés a la informació de les activitats formatives que s’ofereixen des de l’Institut de Llengües

Acció 2.1.1. Dissenyar accions específiques per a la difusió de les activitats de formació en llengües de l’Institut de Llengües.

A banda de les campanyes ja establertes, l’Institut de Llengües dissenyarà activitats de difusió específiques d’acord amb els centres, preferentment en aquells en els quals s’hagi documentat un nivell de llengua inferior en la prova diagnòstica dels estudiants de primer curs.

Acció 2.1.2. Incidir en la difusió de les beques per a la formació en idiomes.

Per incentivar la inscripció dels estudiants en els cursos de nivell, es farà difusió específica de les opcions de beques que s’ofereixen per cursar i acreditar els nivells de llengua, en col·laboració amb els consells de l’estudiantat de centre.

 

Objectiu 2.2. Incrementar i diversificar les propostes formatives

Acció 2.2.1. Ampliar l’oferta formativa de llengua general.

Quant a l’oferta de llengües i nivells, el Pla proposa un increment significatiu de l’itinerari formatiu en anglès, augmentant el nombre de grups i horaris en els nivells B1, B2.1 i B2.2, mantenint els nivells C1.1, C1.2 i C2.1 i introduint el nivell C2.2, amb la voluntat d’oferir almenys un grup de cada nivell i que els estudiants puguin disposar d’un itinerari formatiu en llengua anglesa complet a l’Escola d’Idiomes. En relació amb la modalitat d’aprenentatge, s’alternarà la presencialitat i la semipresencialitat amb la plataforma d’aprenentatge autònom.

Pel que fa a l’alemany, el francès i l’italià, el Pla proposa la conservació dels nivells inicials, amb la voluntat d’anar teixint un itinerari formatiu en aquestes llengües, sempre que sigui possible. En el cas de l’italià, degut a l’alta demanda de mobilitat sortint amb destinació a universitats italianes, es dissenyaran accions formatives específiques perquè els estudiants puguin assolir el nivell d’italià recomanat.

Quant a les llengües amb tradicionalment menys demanda, com el portuguès, el xinès, el japonès o el rus, entre d’altres, es faran propostes formatives, de manera alternada, d’introducció a la llengua i cultura i de nivells inicials.

Acció 2.2.2. Oferir cursos i materials específics per al seguiment de les assignatures i per a l’elaboració del TFG o TFM en anglès.

A banda de les possibilitats exposades en l’acció 2.2.1, centrades en la llengua general, l’Escola d’Idiomes implantarà els materials elaborats conjuntament pels serveis lingüístics universitaris catalans per contribuir a la millora de les competències dels estudiants en llenguatge acadèmic. Així, s’oferirà formació específica a través d’un curs per al seguiment de matèries impartides en anglès i s’impartiran cursos per a l’elaboració i presentació del TFG o TFM en anglès, per tal de donar als estudiants eines per preparar el treball de fi de grau o de màster en anglès, tant des del punt de vista del llenguatge escrit acadèmic com del de la presentació oral.

Acció 2.2.3. Mantenir un repositori de recursos per a l’aprenentatge de llengües.

Aquesta acció pretén reorganitzar, progressivament, el material que l’Escola d’Idiomes posa a disposició de la comunitat universitària a través de la pàgina web o de l’Espai de llengües de la Biblioteca Jaume Porta, perquè pugui donar suport a l’aprenentatge lingüístic, amb seccions, com a mínim, per a l’anglès, el francès, l’alemany i l’italià.

Acció 2.2.4. Incentivar la figura de les parelles lingüístiques per a la pràctica de llengües.

Des de l’Àrea de Dinamització de l’Institut de Llengües es promocionaran les parelles lingüístiques per tal que els estudiants puguin millorar les seues competències, especialment les orals, amb el contacte amb parlants d’altres llengües.

Acció 2.2.5. Elaborar un catàleg d’activitats fora de l’aula.

Es millorarà la visibilitat de les activitats fora de l’aula que duu a terme l’Institut de Llengües, a través de l’elaboració d’un catàleg d’activitats disponible al web.

 

Fase 3. Acreditació

Objectiu 3.1. Ampliar les opcions d’acreditació oficial en terceres llengües

Acció 3.1.1. Millorar la difusió de les opcions d’acreditació oficial que ofereix la UdL.

Es reforçarà la informació sobre l’acreditació del nivell de terceres llengües en tots els canals de difusió que s’adrecen a l’estudiantat amb accions conjuntes amb els centres i els consells de l’estudiantat.

Acció 3.1.2. Augmentar el nombre de convocatòries d’acreditació d’anglès.

Pel que fa a les proves que certifiquen un nivell, s’incrementarà el nombre de convocatòries dels certificats propis de la UdL (nivells B1 i B2 CertAcles) i s’ampliarà l’oferta de nivells al nivell C1 CertAcles. D’altra banda, s’oferiran altres possibilitats d’acreditació mitjançant proves multinivell. L’increment d’oferta busca garantir que els estudiants puguin accedir a alguna prova amb una periodicitat mensual.

Acció 3.1.3. Col·laborar amb altres institucions i entitats per oferir proves acreditatives.

Es mantindran els convenis de col·laboració actuals amb institucions d’acreditació de llengües i s’estudiarà l’establiment de convenis nous per posar a l’abast de la comunitat universitària proves oficials a Lleida.

 

Objectiu 3.2. Oferir formació específica per a l’acreditació oficial

Acció 3.2.1. Dissenyar cursos específics de preparació per als exàmens oficials.

Es dissenyaran cursos específics per a la preparació dels exàmens acreditatius oficials, especialment d’anglès.