Pla d'acollida lingüística i cultural de la UdL

 

  1. Introducció

El Pla d’acollida lingüística i cultural de l’estudiantat, el PDI i el PTGAS de la UdL s’emmarca en el Pla de llengües de la UdL per al període 2024-2026 i incorpora els acords de les universitats catalanes en el Pla d’enfortiment de la llengua catalana en el sistema universitari i de recerca de Catalunya, així com els acords presos en el marc de la Xarxa Vives d’Universitats.

El seu objectiu principal és establir mecanismes per facilitar la incorporació a la comunitat universitària de les persones procedents de fora del domini lingüístic català. Els seus destinataris són l’estudiantat, el PDI, el PTGAS, així com el personal investigador i tècnic que s’incorpora als centres i grups de recerca.

El seguiment d’aquest pla anirà a càrrec de l’Àrea de Dinamització de l’Institut de Llengües.

 

  1. Estructura del Pla

Després d’una breu anàlisi del context, el Pla s’estructura en tres eixos, que contenen els objectius específics i diferents accions amb els respectius indicadors d’assoliment. El primer eix, Informació, vol millorar el contingut i la difusió de les accions d’acollida lingüística i cultural que duu a terme l’Institut de Llengües per a tots els membres de la comunitat universitària que provenen de fora de l’àmbit lingüístic català i els serveis que estan implicats en la seua acollida. El segon, Formació i acreditació, té com a objectiu dissenyar i implementar activitats formatives i avaluatives específiques per a tots els col·lectius per ajudar-los a iniciar-se en l’ús de la llengua catalana, o a millorar-ne el nivell, i a integrar-se en la societat catalana. El tercer eix, Extensió de l’ús, pretén oferir eines que ajudin a incrementar l’ús del català més enllà dels àmbits acadèmics o administratius.

 

  1. Anàlisi del context

En aquest apartat s’exposen les activitats que actualment es duen a terme per tal de facilitar l’acollida dels diferents col·lectius:

  1. Oferta formativa específica

Pel que fa a l’acollida lingüística i cultural dels membres de la comunitat universitària nouvinguts, cada semestre s’ofereixen cursos de català de nivell A1 de 35 hores en modalitat intensiva (abans de l’inici de les classes) i extensiva (durant el semestre).

Aquests cursos poden tenir continuïtat, també de manera semestral, amb els nivells següents:

  • A2 (50 hores)
  • B1 (70 hores)

A més a més, l’oferta formativa inclou el curs Píndoles, per als nivells de B1 i B2, adreçats especialment al professorat que ha d’acreditar el nivell C1 de català.

Complementàriament, la Universitat ofereix al llarg del semestre cursos de castellà fins al nivell B2.

 

  1. Activitats d’acollida lingüística i cultural

L’Institut de Llengües i el Vicerectorat d’Internacionalització de la UdL organitzen, a l’inici de cada semestre, una setmana de benvinguda per als estudiants de mobilitat, que inclou activitats de coneixement del territori i de la cultura.

Al llarg del curs acadèmic, el Voluntariat Lingüístic de la UdL, format per membres de l’estudiantat, el PTGAS i el PDI, prepara activitats per donar a conèixer la llengua i la cultura catalanes i per visitar llocs interessants del territori lleidatà i català.

A més a més, altres unitats i centres de la UdL tenen protocols específics per a l’acollida del seu personal.

 

 

  1. Objectius i accions

 

Eix 1. Informació

Objectiu 1.1. Millorar la informació sobre les activitats d’acollida i la seua difusió

 

Acció 1.1.1.

Reestructurar la secció “Acollida lingüística i cultural” del web de l’Institut de Llengües i actualitzar-la.

Acció 1.1.2.

Reforçar la visibilitat del web d’acollida lingüística i cultural entre totes les unitats implicades en la recepció d’estudiants, PTGAS i PDI de mobilitat.

Acció 1.1.3.

Fer arribar informació específica als centres on es detecta un nombre més gran d’estudiants regulars vinguts de fora de l’àmbit de parla catalana.

Acció 1.1.4.

Fer arribar informació personalitzada als estudiants de mobilitat i al PDI i el PTGAS que s’incorpori a la UdL.

Acció 1.1.5.

Involucrar tots els col·lectius universitaris en l’acollida lingüística i cultural dels membres nouvinguts a partir del disseny i implementació d’una campanya de sensibilització específica.

 

 

 

Objectiu 1.2. Estendre les activitats d’acollida als estudiants de doctorat i al personal dels centres de recerca

 

Acció 1.2.1.

Establir un protocol per a l’acollida dels estudiants de doctorat i del personal dels centres de recerca.

Acció 1.1.2.

Col·laborar amb el programa Iberus Connect per incloure les accions d’acollida en el programa d’acompanyament dels doctorands internacionals.

 

 

Eix 2. Formació i acreditació

Objectiu 2.1. Dissenyar un recorregut formatiu per als estudiants internacionals que permeti l’accés a la formació en català durant tota la seua estada

Acció 2.1.1.

Ampliar l’oferta de cursos presencials i intensius de nivell A1 de català al començament de cada semestre i garantir, d’acord amb els recursos disponibles, l’oferta de cursos de nivell A2.

Acció 2.1.2.

Facilitar l’accés a materials per a l’aprenentatge en línia.

Acció 2.1.3.

Promocionar les accions de formació bàsica en origen per a futurs estudiants internacionals.

 

 

Objectiu 2.2. Reforçar l’oferta formativa actual per a tots els col·lectius

Acció 2.2.1.

Oferir els cursos d’acollida al PDI i el PTGAS de nova incorporació.

Acció 2.2.2.

Incloure els cursos inicials de català al pla formatiu dels doctorands.

Acció 2.2.3.

Oferir formació específica per al professorat que ha d’acreditar el nivell de català, amb el disseny de grups ad hoc amb especial suport a les destreses orals per a la docència.

 

 

Objectiu 2.3. Reforçar el suport a la docència en català

Acció 2.3.1.

Col·laborar en el desenvolupament de recursos per a l’aprenentatge de català inicial del sistema universitari català.

Acció 2.3.2.

Incrementar els recursos per a la correcció de materials docents en català i augmentar-ne la difusió.

Acció 2.3.3.

Incorporar com a suport a l’acollida les eines de traducció automàtica que prepara el sistema universitari català, en la mesura que es consideri adequat.

 

 

 

Eix 3. Extensió de l’ús

Objectiu 3.1. Promocionar la secció Voluntariat per la Llengua dins del Voluntariat Lingüístic i potenciar la figura del voluntari per la llengua

Acció 3.1.1.

Planificar xarrades informatives als campus per donar a conèixer el Voluntariat Lingüístic, en general, i la figura del voluntari per la llengua, en particular.

Acció 3.1.2.

Visibilitzar les activitats que duen a terme els voluntaris per la llengua, a partir de la seua difusió, especialment a les xarxes socials i als mitjans de comunicació.

 

 

Objectiu 3.2. Formar el Voluntariat Lingüístic

Acció 3.2.1.

Millorar la formació del Voluntariat Lingüístic amb tallers específics i amb l’accés a cursos o tallers que es duguin a terme a la UdL per dotar-los de les eines adequades per fer la seua tasca.

Acció 3.2.2.

Oferir formació a la secció Voluntariat per la Llengua amb tallers per donar a conèixer els recursos existents per a la pràctica del català en les parelles lingüístiques.

Acció 3.2.3.

Facilitar la participació de membres del Voluntariat Lingüístic en la Trobada del Voluntariat Lingüístic Universitari que es fa anualment.

 

 

Objectiu 3.3. Incrementar l’oferta d’activitats per practicar català fora de l’àmbit acadèmic

Acció 3.3.1.

Millorar la visibilitat del Voluntariat Lingüístic, sobretot en els moments clau del procés d’acollida.

Acció 3.3.2.

Potenciar la Borsa d’Intercanvi Lingüístic com a exemple d’acollida i internacionalització.

Acció 3.3.3.

Assignar voluntaris lingüístics a l’alumnat dels nivells A2, B1 i B2 de català per conversar fora de l’aula.

 

En les taules següents s’especifiquen els indicadors que es tindran en compte per a l’assoliment de les accions que s’han de desenvolupar.

Eix 1. Informació

Objectius específics

Accions

Indicadors d’assoliment

1.1. Millorar la informació sobre les activitats d’acollida i la seua difusió

1.1.1. Reestructurar la secció “Acollida lingüística i cultural” del web de l’Institut de Llengües i actualitzar-la. 

- Canvis realitzats al web

- Dades incloses al web

1.1.2. Reforçar la visibilitat del web d’acollida lingüística i cultural entre totes les unitats implicades en la recepció d’estudiants, PTGAS i PDI de mobilitat.

- Nombre d’accions realitzades

1.1.3. Fer arribar informació específica als centres on es detecta un nombre més gran d’estudiants regulars vinguts de fora de l’àmbit de parla catalana.

- Nombre de correus enviats a les direccions dels centres

1.1.4. Fer arribar informació personalitzada als estudiants de mobilitat i al PDI i el PTGAS que s’incorpori a la UdL.

- Nombre de correus enviats

1.1.5. Involucrar tots els col·lectius universitaris en l’acollida lingüística i cultural dels membres nouvinguts a partir del disseny i implementació d’una campanya de sensibilització específica.

- Realització de la campanya

- Avaluació de la campanya

1.2. Estendre les activitats d’acollida als estudiants de doctorat i al personal dels centres de recerca

1.2.1. Establir un protocol per a l’acollida dels estudiants de doctorat i del personal dels centres de recerca.

- Nombre de correus enviats

- Nombre de reunions realitzades

- Nombre de doctorands i PDI inscrits als cursos i a les activitats programades

- Nombre de doctorands i PDI amb voluntari lingüístic assignat

1.2.2. Col·laborar amb el programa Iberus Connect per incloure les accions d’acollida en el programa d’acompanyament de doctorands internacionals.

- Nombre de correus enviats

- Nombre de reunions realitzades

- Nombre d’estudiants del programa inscrits als cursos i a les activitats programades

- Nombre d’estudiants del programa amb voluntari lingüístic assignat

 

Eix 2. Formació i acreditació

Objectius específics

Accions

Indicadors d’assoliment

2.1. Dissenyar un recorregut formatiu per als estudiants internacionals que permeti l’accés a la formació en català durant tota la seua estada

2.1.1. Ampliar l’oferta de cursos presencials i intensius de nivell A1 de català al començament de cada semestre i garantir, d’acord amb els recursos disponibles, l’oferta de cursos de nivell A2.

- Nombre de cursos oferts

- Nombre d’inscrits als cursos

2.1.2. Facilitar l’accés a materials per a l’aprenentatge en línia.

- Informació específica inclosa al web d’acollida de l’Institut de Llengües

2.1.3. Promocionar les accions de formació bàsica en origen per a futurs estudiants internacionals.

- Actualització de la informació al web

- Informació enviada als futurs estudiants

- Seguiment de les accions realitzades pels estudiants de la UdL en destí

2.2. Reforçar l’oferta formativa actual per a tots els col·lectius

2.2.1. Oferir els cursos d’acollida al PDI i PTGAS de nova incorporació.

- Nombre de cursos oferts

- Nombre d’inscrits als cursos

 

2.2.2. Incloure els cursos inicials de català al pla formatiu dels doctorands.

- Nombre de doctorands inscrits als cursos

 

2.2.3. Oferir formació específica per al professorat que ha d’acreditar el nivell de català, amb el disseny de grups ad hoc amb especial suport a les destreses orals per a la docència.

- Nombre de grups oferts

- Nombre d’inscrits

2.3. Reforçar el suport a la docència en català

2.3.1. Col·laborar en el desenvolupament de recursos per a l’aprenentatge de català inicial del sistema universitari català.

- Nombre de reunions realitzades

- Nombre de materials realitzats

2.3.2. Incrementar els recursos per a la correcció de materials docents en català i augmentar-ne la difusió.

- Percentatge d’increment de la dotació dels ajuts

2.3.3. Incorporar com a suport a l’acollida les eines de traducció automàtica que prepara el sistema universitari català, en la mesura que es consideri adequat.

- Nombre d’assignatures en què s’ha usat

- Nombre d’hores

 

Eix 3. Extensió de l'ús

Objectius específics

Accions

Indicadors d’assoliment

3.1. Promocionar la secció Voluntariat per la Llengua dins del Voluntariat Lingüístic i potenciar la figura del voluntari per la llengua

3.1.1. Planificar xarrades informatives als campus per donar a conèixer el Voluntariat Lingüístic, en general, i la figura del voluntari per la llengua, en particular.

- Nombre de xarrades

- Nombre d’assistents

- Nombre de nous inscrits al Voluntariat Lingüístic

3.1.2. Visibilitzar les activitats que duen a terme els voluntaris per la llengua, a partir de la seua difusió, especialment a les xarxes socials i als mitjans de comunicació.

 

- Nombre de publicacions a les xarxes socials

- Impacte de les publicacions

- Nombre de notícies als mitjans de comunicació interns i externs

3.2. Formar el Voluntariat Lingüístic

3.2.1. Millorar la formació del Voluntariat Lingüístic amb tallers específics i amb l’accés a cursos o tallers que es duguin a terme a la UdL per dotar-los de les eines adequades per fer la seua tasca.

- Tallers duts a terme

- Nombre de voluntaris inscrits als tallers

- Valoració de la formació per part dels voluntaris

3.2.2. Oferir formació a la secció Voluntariat per la Llengua amb tallers per donar a conèixer els recursos existents per a la pràctica del català en les parelles lingüístiques.

 

- Tallers duts a terme

- Nombre de voluntaris inscrits als tallers

- Valoració de la formació per part dels voluntaris

3.2.3. Facilitar la participació de membres del Voluntariat Lingüístic en la Trobada del Voluntariat Lingüístic Universitari que es fa anualment.

 

- Nombre de voluntaris lingüístics de la UdL que participen en la trobada

- Valoració de la trobada per part dels voluntaris

3.3. Incrementar l’oferta d’activitats per practicar català fora de l’àmbit acadèmic

3.3.1. Millorar la visibilitat del Voluntariat Lingüístic, sobretot en els moments clau del procés d’acollida.

- Nombre de voluntaris lingüístics que participen en les activitats de les setmanes de benvinguda

3.3.2. Potenciar la Borsa d’Intercanvi Lingüístic com a exemple d’acollida i internacionalització.

- Nombre de participants en la Borsa

- Nombre de parelles lingüístiques establertes per a cada llengua

- Nombre de grups establerts

- Nombre de participants de la Borsa en les activitats en terceres llengües que duu a terme l’Institut de Llengües

3.3.3. Assignar voluntaris lingüístics a l’alumnat dels nivells A2, B1 i B2 de català per conversar fora de l’aula.

- Nombre de parelles establertes

- Nombre de trobades de les parelles